Välkommen till min värld

02 november, 2009

Absurda marginaler

En av de saker jag imponeras mest av är maffiga byggnationer. Ta till exempel en sådan enkel sak som Öresundsbron, otroligt imponerande och fascinerande. Men nu senast är det det där nya kryssningsfartyget som är föremål för min beundran. Det är ju för fan stort som ett mindre land, helt galet. Varje gång jag tänker på detta gigantiska fartyg fylls jag av tusentals frågor: när börjar man tjäna pengar på ett fartyg som kostade 11 miljarder att bygga? Hur får de el på fartyget? Hur lång tid tar det att tanka en fulltank? Vad tjänar kaptenen? Hur många människor har jobbat med att bygga båten? Och så vidare.

Men, det som verkligen imponerar på mig i fallet med detta gigantiska fartyg är att det i går kördes under en bro med typ 30 centimeters marginal mellan skeppet och bron. Förstår ni det absurda i de marginalerna? Ett fartyg som är över 300 meter långt och kostat 11 miljarder att byggas ska styras in under en bro som antagligen också kostat x antal miljarder att bygga och är lång och tung utav bara helvete. Att det i mötet mellan två sådana giganter handlar om centimetrar i fråga om succé eller katastrof, det är för mig helt svindlande.

Tänk om något pucko räknat fel. Tänk om det av någon anledning varit högre vattenstånd än normalt i går kväll? Tänk om kaptenen inte var så skicklig som han utgav sig för att vara? Ja, tänk, det finns så oändligt mycket som kunnat gå fel. Till en början var jag bara rent hänförd av modet och skickligheten som de inblandade visade upp. Men nu tror jag att det var lika delar skicklighet och tur som styrde utgången av detta åtagande. Det tror jag sedan det kommit till min kännedom att kaptenen sagt att han "kallt räknade med att bron var lite högre än de officiella siffrorna". VA!?!?! Han räknade alltså kallt med att bron var lite högre. Vilken otrolig arrogans och dumhet. Med den logiken är det inget som säger att bron lika gärna kunde varit en halvmeter lägre än de officiella siffrorna. Helt otroligt, den mannen verkar inte vara vid sina rätta sinnen.

Men icke desto mindre, jag är sjukt imponerad!


Inga kommentarer:

Bloggtoppen.se

Portfolio

Portfolio
Några av mina bilder i ordnad form

Bloggintresserade