Välkommen till min värld

04 november, 2009

Recension: The Box

Mannen bakom den moderna klassikern, "Donnie Darko", är både regissör och manusförfattare till "The Box". En strävsamt par, Norma och Arthur Lewis, får ett erbjudande och en låda med en knapp i av en mystisk man som ser ut som som scarface, i ordets bokstavliga betydelse: tryck på knappen, få en miljon dollar till priset av att en för er okänd person dör eller så gör ni ingenting. Jag kommer tillbaka om 24 timmar.

Det är upptakten till filmen och sannerligen om det inte verkade lovande. Snyggt foto, skön suggestiv stämning och intrikat story. Men sedan händer något. Filmen börjar att spreta åt alldeles för många håll. Det är uppenbart att Richard Kelly försöker säga något med sin film, men han hade inte behövt dra på med hela klabbet. Det blir liksom lite för mycket och det gör svårt att sålla bland allt. Men som jag förstår det kritiserar han strävan i vår tids samhälle efter så kallade quick fix´s - alla vill ha allt utan att jobba för det. Samtidigt som det är uppenbart att han inte är nöjd med det moraliska förfallet i samhället.

Det är egentligen det som hela filmen handlar om, vår oförmåga att göra något uppoffrande för alltings välmående. Alla tänker bara på sig själva och det gestaltas genom valet att trycka, eller inte trycka, på knappen som resulterar i egen vinning men någon annans död.

Frank Langella är oemotståndlig som den otroligt märkliga karaktären, Arlington Steward. Cameron Diaz och de andra gör vad som kan förväntas med undantag för James Mardsen (Arthur Lewis) som känns lite som den nya Keanu Reeves i sitt skådespel.

Det är synd att det blir så spretigt för filmen bygger en cool idé och det underliggande budskapet är intressant. Men i slutänden blir allt lite för övertydligt samtidigt som det är väldigt förvirrat - är det utomjordingar? är det en konspiration? finns det liv efter döden? är livet i "verkligheten" egentligen skärselden? Ja, ni ser själva. "The Box" är stundtals riktigt bra men allt som oftast är den som en komprimerad version av säsong två av "Lost".

Betyget blir 3 av 5.