Välkommen till min värld

21 maj, 2009

länge leve biblioteket

Det kom sig som så att jag fann mig själv sittandes på biblioteket. Det var mycket njutningsfullt på alla dess sätt och vis. Behagligt lyse, tysta människor, lugna människor, väggar målade i lugna färger, bra urval av lektyr. Det var så länge sedan sist jag besökte ett bibliotek med avsikten att bara fördriva lite tid och läsa att jag alldeles hade förglömt den mycket speciella atmosfär ett bibliotek besitter. Jag fann mig själv sitta där och mysa på ett sätt som jag knappt upplevt sedan barndomen. Jag läste tidningar och bläddrade i fotoböcker. Christer Strömholms fotobok "Konsten att vara där" är en stor och tung pjäs. Den upptog nästan hela bordet där jag satt men bilderna var fina och berörde mig och inspirerade mig. Jag satt länge och bläddrade i Christers bok men sen bytte jag finkultur mot fulkultur och läste senaste numret av Empire Magazine, det med Steven Spielberg som gästchefredaktör. 

Ute sken solen men jag kände ingen panik över att jag inte var där. Jag var som Ferdinand under korkeken. Det kom fram en man och undrade lite försynt om jag möjligtvis snusade. Min gemytliga sinnestämning gjorde att jag glatt bjöd på en snus. Han tog visserligen två men det gjorde mig inget. 

Plötsligt var klockan mycket och jag var tvungen att gå. Det gjorde nästan lite ont i mig då jag tvingades lämna tystheten och lugnet till förmån för myllret på gatan utanför biblioteket. Allt sedan den dagen för två dagar sedan har inte kunnat sluta tänka på biblioteket. Jag ska vid första bästa tillfälle återvända till min återupptäckta oas av lektyr och lugn. Det är ett som är säkert och det kommer att bli underbart.  

Inga kommentarer:

Bloggtoppen.se

Portfolio

Portfolio
Några av mina bilder i ordnad form

Bloggintresserade