Välkommen till min värld

19 maj, 2009

Vad är grejen med svenskar och shorts eller shorts och svenskar?

Som rubriken så explicit antyder tänkte jag ägna några minuter till att dryfta mina funderingar kring shorts, och den märkliga relation en del svenskar verka ha till detta plagg. 

Men först vill jag uppmärksamma hur gratistidningen Metro i dag tog truismen till en helt ny nivå i och med valet av en av rubrikerna på förstasidan; "Helt rätt med shorts i sommar". Här skulle jag kunna skriva många roligheter men jag nöjer mig ett sarkastiskt - Nähä!

Med det sagt, vill jag flytta fokus från dålig rubriksättning till klädplagget shorts och det välkända faktum att en del män - det är alltid män - inte kan sluta använda shorts när de väl har börjat. Det är samma visa varje år. När årets första värmebärande solstrålar träffar Sverige verkar det som att en dessa män - det är alltid män - drabbas av en impuls, så stark att den för dem är omöjlig att motstå. Vilket leder till att de plötsligt finner sig själva i klädda shorts utan något minne om hur det gick till. Jag tror att den kraften i den impuls dessa män upplever är liknande den mygg och andra småkryp känner när de ställs inför valet att antingen fortsätta leva eller att flyga in ljuset och brännas till döds. 

Men de som gör dessa män - det är alltid män - speciella, riktigt speciella, är att när väl shortsen en gång satts på tas de inte av förrän den första snön faller. Beroende på väder, vind och klimatförändringar innebär det för dessa shortstokiga män - det är alltid män - att de kan gå i shorts från mars till december. Vad det här beteendet kommer i från eller vad det beror på är för en lekman som jag helt omöjligt att svara på. Däremot vet jag att jag varje år blir lika full i skratt när dessa shortsbeklädda dårar går huttrande fram på gatorna, genomblöta med paniken lysande i ögonen. Vid sådana tillfällen brukar jag dra upp dragkedjan på min vinterjacka och tänka för mig själv att vårvädret inte är att lita på. I år heller.

Inga kommentarer:

Bloggtoppen.se

Portfolio

Portfolio
Några av mina bilder i ordnad form

Bloggintresserade