Välkommen till min värld

22 oktober, 2009

Klistermärkena - en av 2009 års dummaste händelser

Överambition och oförmågan att tänka längre än till nästa inräkning av dagskassan är vanligt förekommande inom handeln. Jag vet detta eftersom jag jobbat på IKEA i många år. Där premieras inte eftertänksamhet eller ifrågasättanden. Snabbt ska det gå och problem? nej då, bara att yttra ordet är en hädelse i klass med att svära i kyrkan på den gamla osekulariserade tiden.

Denna attityd leder förstås till att idéer av den allra sämsta sorten inte kasseras utan faktiskt överlever och lämnar idéstadiet för att förverkligas. Nu senast är det Hemköp som får ta på sig dumstruten och skämmas över sin egen idioti. För några veckor sedan lanserade de den fantastiska idén att kunderna själva skulle klistra rabattlappar på sina produkter. Oj, tänkte jag, det här var verkligen fiffigt. Jag rusade inte till närmast Hemköp, men när jag väl var där, letade jag efter några rabattlappar att klistra. Då visar det sig att rabattlapparna är förtryckta med en del utvalda produkter och för att överhuvudtaget få rabatten måste man klistra på rabattlappen på den utvalda produkten. Missar man det blir man utan rabatten. Idioter!

Det är förvisso ett smart sätt att kringå användandet av extrapriser men jag tror inte att det var Hemköps tanke. Jag är ganska säker på att de tyckte att de hade kommit på en fantastisk idé som både skulle ge kunderna billigare priser och ett mervärde i och med klistrandet. Kunder skulle liksom känna sig viktiga där de gick och flanerade i gångarna och letade efter produkter att "tjäna" pengar på.

I dag när jag var på Hemköp fanns det inte längre några klistermärken att klistra. Det var som att det aldrig hade funnits några. Jag tittade mig noga omkring men det blev uppenbart att ledning på Hemköp har låtit klistermärkena göra en Keyser Söze. Jag ska dock inte låta dem komma undan, för den här klistermärkeshistorien kvalificerar sig lätt som en av de dummaste sakerna jag stött på under 2009. Jag kommer för en lång tid framöver skratta gott åt tanken på att det i någon pappersinsamling ligger miljontals rabattklistermärken och möglar, beställda av någon överpositiv ja-sägare med en analytisk förmåga i klass med vilken ekorre som helst.




Inga kommentarer:

Bloggtoppen.se

Portfolio

Portfolio
Några av mina bilder i ordnad form

Bloggintresserade