Välkommen till min värld

15 oktober, 2009

Vem är han den där långhårige i Black Eyed Peas

Jag minns att jag en gång tyckte att Black Eyed Peas hade en del poänger. Det är sådant jag, så här i retrospektiv, kan skratta åt. Jag är inte lika naiv längre och framför allt är jag inte lika förlåtande gentemot kommersiellt dravel. Jag hörde en remix häromdagen på en av BEP:s nyaste låtar, den där de sjunger att "it's gonna be a good night". Jag vet inte vem som gjorde remixen men låten var mixad på så vis att det enda textstycket som fanns kvar i låten var just "it's gonna be a good night". Att säga att det var enerverande är att underdriva, ja rent av att ljuga. Det är som det är avsnittet av Scrubs där Ted och hans a cappella-grupp enbart sjunger "I want my baby back ribs" om och om igen och doktorn som tvingas lyssna till skiten till slut börjar att äta upp sitt eget ansikte, helt enkelt därför att han längre inte kan ta det. Lite den känslan var det.

Men det är inte därför jag tänkte på BEP. Nej, det är för att jag råkade se en av deras musikvideos på MTV, hör och häpna, där Fergie och de svarta killarna sjöng och var i bild mest hela tiden. Men i en del snabba klipp dök han så upp, han den fjärde medlemmen i BEP som jag aldrig har förstått vad han gör. Vilken är hans roll i BEP? Han är alltid där i bakgrunden utan någonsin få vara med på riktigt. Han sjunger som mest två autotunade fraser per låt. Han dyker upp i snabba klipp i deras videos och ibland får han till och med chansen att busta ett move. Men det är också allt jag har sett han göra. Han är lite som den där lillebrodern som får vara med och leka med storebrodern därför att deras mamma sagt att "det är klart han ska få vara med".

Jag kan inte hjälpa det men jag tycker ofantligt synd om den stackaren. Jag ser ju att han så gärna vill, hela hans uppenbarelse skriker efter bekräftelse och ett godkännande som aldrig kommer. För slutsatsen av hans pereferia existens måste ju vara att han inte kan sjunga och vad jag sett i videorna är hans moves inte de skarpaste, snarare är de i paritet med den gode P Diddys. Det vill säga dåliga, dåliga bortom alla gränser. Och det är väl just detta som gör att jag känner medlidande med honom. Jag önskar så att Ferige och killarna släpper lite på prestigen och låter den långhårige lunsen få en sång där bara han sjunger medan de andra står i bakgrunden och bustar moves. Det tycker jag han är förtjänt av.

Fotnot: Jag reserverar mig mot alla eventuella felaktigheter i citat av låttexter.

2 kommentarer:

Ddns lmmng sa...

Haha... att kalla någon en långhårig luns är jätteroligt. Luns får bli dagens ord.

Skribenten sa...

Ja men visst, för det är ju ett underanvänt ord som förtjänar bättre.

Bloggtoppen.se

Portfolio

Portfolio
Några av mina bilder i ordnad form

Bloggintresserade