Välkommen till min värld

23 augusti, 2009

Kissa hur?

Många är gångerna då jag funderat på vilket beteende som egentligen är det rätta i fråga om offentlig urinering. Ska man göra sina behov så ljudlöst som möjligt eller är det bara dundra på utan tanke på ljudnivån?

Sjävklara saker som att man inte ska kissa på golvet eller i handfatet är jag på det klara med. Det jag undrar över är var man ska placera strålen i toalettstolen:

- Ska man låta strålen bombardera vattenytan utan någon som helst kontakt med toalettstolen i övrigt? Användande av denna teknik är det i särklass mest högljudda sättet att uträtta sitt behov på.

- Eller ska strålen placeras precis på gränsen mellan vatten och toalettstol med effekten att urinerandet blir lite tystare än vid den direkta bombarderingen av vattenytan?

- Eller ska strålen placeras relativt högt upp toalettstolskanten och rinna ljudlöst ner i vattnet?

Jag har aldrig fått någon klarhet i om det uppfattas som stötande om förbipasserande eller personer som vistas i närliggande rum hör, att nu är det någon som kissar. Är det det? Jag har alltid, under hela mitt liv, utgått från att man ska försöka vara så tyst som möjligt. Men det är aldrig någon som har sagt det till mig utan det är mer ett utslag av mina egna preferenser; jag gillar inte att lyssna på ljudet av kiss mot vatten. Men bara för att jag inte gör det är det ju inget som säger att andra inte gör det. Och eftersom jag med jämna mellanrum kommer i kontakt med personer som helt utan tvekan kissar så att alla i toalettens närhet hör, oavsett om toaletten ligger i anslutning till matplatser, arbetsplatser eller vardagsrum, har jag blivit väldigt osäker på vad som faktiskt gäller.

Min osäkerhet i denna fråga gör att jag alltid roterar mellan de ovanstående alternativen. Jag har inget system utan jag försöker känna av situationen och välja det alternativ som jag tror passar bäst vid just detta tillfället.

Jag tycker att det hade varit bra om det hade funnits ett klart och tydligt regelverk i denna fråga, så att man vet vad som gäller. Men det kanske bara är jag?


Inga kommentarer:

Bloggtoppen.se

Portfolio

Portfolio
Några av mina bilder i ordnad form

Bloggintresserade