Välkommen till min värld

17 augusti, 2009

Sorteras under kategorin "roligt om några månader"

Är det en bra sak att ens egen värld sällan överensstämmer med den verkliga världen?

Frågeställningen härstammar från tankegångar i min hjärna under lördagsnatten. Vi skulle till Jönköping för att närvara på en bröllopsfest. Väl framme i Jönköping bestämde vi för oss att parkera i ett parkeringshus beläget i den omedelbara närheten av lägenheten där festen var. Jag körde, och när vi körde in i parkeringshuset noterade jag en skylt där det stod: "Avgift 24 - 00". Johanna noterade även en skylt där stod: "Öppet 06 - 24". Den skylten undflydde mitt medvetande. Efter det att vi parkerat, när Johanna påpekade att det faktiskt fanns en skylt som förklarade att efter klockan 24:00 kommer vi inte att komma åt bilen, sa jag helt enkelt att det inte stämmer. För i min värld stänger inte ett parkeringshus. I min värld ligger det i parkeringshusets natur att man när som under dygnets alla timmar kan promenera in i parkeringshuset, hämta sin bil och köra i väg.

När vi klockan 01:30 skulle gå in i parkeringshuset, hämta bilen och köra hem rasade min föreställningsvärld. Parkeringshuset var låst och igenbommat. Johanna började nästan att gråta men hunden var lika glad för det och jag var mest förvånad.

Vi hittade ett journummer man kunde ringa om behovet av att öppna parkeringshuset vidare översteg behovet av att återvända dit man kom i från och invänta att klockan blev 06:00. Vårt behov att komma hem översteg behovet av att vänta. Så jag ringde journumret och informerades om att det skulle kosta oss femhundra kronor att få parkeringshuset öppnat.

Medan jag inombords ironiskt applåderade allas uträknande snikenhet beställde jag öppning av parkeringshuset. Efter en halvtimme kom en övergödd väktare med en moral värdig ett helgon. För mina försök att betala honom tvåhundra kronor svart snarare retade upp honom än frestade honom. Så han skrev ett kvitto och utkrävde sina femhundra kronor för "besväret". Vi hoppade in i bilen och körde iväg samtidigt som vi konstaterade att min värld sällan överensstämmer med den riktiga världen och att det här säkert kommer att vara en rolig händelse att berätta om - om några månader.

Inga kommentarer:

Bloggtoppen.se

Portfolio

Portfolio
Några av mina bilder i ordnad form

Bloggintresserade