Välkommen till min värld

19 augusti, 2009

Lite tankar kring Friidrotts-VM

Friidrotts-VM och dopingavslöjande är en kombination beroende av varandra i en oändlig spiral av girighet och vinnarskallar. Är han dopad Bolt? Tanken är svindlande, för sällan har väl en hel värld tagit en idrottare till sina hjärtan på det sätt som Usain Bolt just nu älskas och hyllas. Hans prestationer saknar motstycke och hans potential lockar till spekulationer om hur snabbt det egentligen går att springa. Skulle han vara dopad finns ingen annan utväg än att släppa dopingen fri och låta alla dopa sig till en karriär i lyx och flärd för att sedan dö unga, utbrända och utslitna. För det är liksom inget kul om några stackare sliter och kämpar medan resten sliter och kämpar men med tillsatser i kroppen som gör att de krossar sina mer nogräknade konkurrenter i alla tävlingar.

Jag är ganska säker på att de flesta dopar sig men att de gör långt innan säsongen drar igång. De dopar och tränar, dopar och tränar, dopar och tränar och musklerna växer som vore de belgiska blåa tjurar. Så ja, jag tror Bolt är dopad men inte just nu, så att säga.

***

På en annan not, och kanske en av friidrottsvärldens ärligaste utövare - Robert Kronberg. Denna nationalklenod är skadad och deltar inte i Berlin. Det känns tomt, för vad är ett friidrottsmästerskap utan Robert Kronberg? Vad en häckfinal utan Robert Kronberg på en klar sistaplats? Ja, just det, den är helt ointressant.

***

Vad är det med långdistanslöparna och deras ovilja att lita på de klockor dom tar tiden på dem under deras lopp? Tror de på riktigt att deras digitala armbandsur, som för övrigt ser ut som väggklockor på deras undernärda handleder, tar tiden mer exakt än arrangörernas avancerade tidtagarur? Tror de det? Ja, tydligen gör de ju det, för i varje lopp är minst en som trycker i gång klockan när startpistolen ljuder. Förutom att det ser alldeles utomordentligt löjligt ut så väcks ju frågan: vad ska de med den informationen till? Det är ju för guds skull ett mästerskap, det enda som räknas är placeringar, inte tiden. Tänk er följande:
löpare: Haha, jag sprang på 11.22.56.
Tränare: Ja, men du kom sist med typ 300 meter. Och förresten så var inte din tid 11.22.56 utan den var 11.23.44 enligt arrangörernas tidtagarur. Och det uret får vi väl ändå anta vara lite mer exakt än ditt skruttiga 99-kronors ur, plus att deras ur startas och stängs av med laserstrålar.
löpare: jaja, whatever.
tränare: du, passa dig annars får du ingen doping i morgon
löpare: Aaarrrghhg, nej, förlåt. Jag ska slänga mitt löjliga armbandsur och från och med nu lita på den officiella klockan, bara du inte drar in in doping, det får du inte göra. Jag måste ha min doping.

Inga kommentarer:

Bloggtoppen.se

Portfolio

Portfolio
Några av mina bilder i ordnad form

Bloggintresserade