Välkommen till min värld

27 april, 2009

Tankespetor från den senaste veckan

Alex Schulman säger ofta i intervjuer att han i egenskap av krönikör antar ett sorts alter ego som vrider alla åsikter några extra varv. Kryddar lite extra för maximal provokation, så att säga. Men vad jag undrar är om Ronnie Sandahl lever efter samma devis, om han framställer sig själv tio gånger drygare i sina krönikor än vad han är i verkligheten? Eller är han bara så full av sig själv att han helt enkelt inte kan framställa sig på något annat sätt? 

**********
Såg Hell's Kitchen förra veckan. Det var tydligen säsongsstart och alla skulle presenteras för tittarna och visa för Gordon Ramsey vad de går för. En tjej, som inte var snygg, sa något i stil med att hon trodde att alla som tittade på programmet skulle tänka att hon bara var en snygg tjej som försökte vara kock, men att hon allt skulle visa dem. 

Redan här började jag ana oråd. Hennes totala avsaknad av självinsikt fick mig att ömsom skratta ömsom grina illa där jag satt i soffan. Så slog restaurangen upp portarna och de tävlande började laga mat åt de inströmmande gästerna. Det tog ungefär fem sekunder innan hela den självsäkra tjejens lag insåg att hon var totalt värdelös. De skrek på henne, hon skrek på dem. Hon försökte göra det hon skulle. Grät lite grann. Försökte lite till, sa fuck this och lämnade köket och stormade upp i lägenheten där de tävlande bor. 

Hennes lagkamrater blev förundrade, men inte ledsna. Sådär, tänkte jag, nu slipper vi se mer av henne. Men jag hade fel, för denna idiot till människa satte sig och började äta någon form av micropizzabulle och gick sedan ut tände en cigg. 

Vad är det för idiotiskt med det? Jo, hon är jättetjock. Men vad är det fel med att vara tjock? Mycket, men det som gjorde ont i mig var att se hur hon uppvisade det mest stereotypiska tjockbeteendet som finns. Så fort hon fick lite motgångar stormade hon i väg för att äta snabbmat och röka en cigg. Det var rent bedrövligt att bevittna. Har inte släppt det ännu.

**********

Filip & Fredriks liveshow från New York är faktiskt inte så bra. Stundtals är glimtar de till men jag tror ärligt talat att de hade gjort det bättre i Stockholm. Produktionen hade blivit tajtare och vi som tittare hade sluppit menlösa inslag som "Kåmärkt". Kanske även de båda programledarna hade kunnat slappna av lite mer om de varit på hemmaplan och inte varit fullt lika uppe i varv som nu. 

**********

 

Inga kommentarer:

Bloggtoppen.se

Portfolio

Portfolio
Några av mina bilder i ordnad form

Bloggintresserade