Välkommen till min värld

27 september, 2009

Aj aj aj, Skavlan

Jag ser på Skavlan och blir så starstruck av Jay-Z:s medverkan att jag skäms för Skavlans skull, jag vill att han ska vara rolig, att han ska ställa bra frågor, jag vill framför allt han ska möta Jay-Z på dennes nivå. Men så blir det förstås inte.

Jag tycker att Skavlan genomför intervjun på ett stolpigt vis. Han är liksom inte där utan han vill bara köra igenom sina i förväg förberedda frågor. Vilket innebär uttjatade frågor om Jay-Z:s uppväxt. En historia han berättat så många att säkert gärna hade sluppit att återigen berätta den. Jag såg en intervju med Morgan Alling här om dagen och han likt Jay-Z har haft en allt annat än perfekt barndom. Och trots att han bara för något år sedan valde att berätta om sin barndom har redan börjat tröttna på att berätta samma historia om och om igen. Betänkt då hur Jay-Z måste känna, för om Morgan Alling är trött på att berätta sin historia i svensk media, ett land, medan Jay-Z som är en internationell artist tvingas berätta samma historia varje gång han besöker ett annat land, hur trött på den historien måste inte han vara då?

Skavlans oförmåga att plocka upp trådar i intervjun illustreras bäst när Jay-Z säger något i stil med att Kanye West är hans Jimi Hendrix. Just samme Kanye som nyligen blivit hatad (helt oförtjänt) av en hel värld då han förstörde Taylor Swifts chans att sola sig i glansen på MTV-galan. Det hade ju varit intressant att höra vad Jay-Z tyckte om det. Men inte då, Skavlan fortsätter att traggla barndom. Det hade varit kul att höra lite om hur livet är som ledare för ett miljardimperium, men inte då. Uttjatade barndomshistorier ska det vara.

Det bästa som kommer fram under intervjun och som, i alla fall för mig, är ny information var när Jay-Z berättade att han aldrig skriver ner sina texter. Att han kan hålla upp till fem låtar i huvudet men att han inte rekommenderar det för han har också förlorat mycket material på detta sättet. Då var det bra, men det var också enda gången.

Att Skavlan inte har vett att göra en bättre intervju när en av de största är på besök tycker jag är beklagligt, inte oväntat, men beklagligt.

Inga kommentarer:

Bloggtoppen.se

Portfolio

Portfolio
Några av mina bilder i ordnad form

Bloggintresserade

Bloggarkiv