Välkommen till min värld

19 september, 2009

Doftbaserat nöje

Jag har skaffat mig en ny hobby. Den är fortfarande relativt ny så jag har ännu inte hunnit bli ett med den, men jag måste säga att den skänker mig mycket glädje och många gapskratt. I korthet går hobbyn ut på att introducera lukter för vår hund Dexter och se hur han reagerar. Mycket enkelt och framför allt mycket roligt när man lyckas hitta en lukt som han inte kan hantera, en lukt som helt enkelt blir för mycket för hans ofantligt välutvecklade luktsinne.

När detta inträffar så vänder han först bort huvudet och tittar liksom över axeln med en blick till bredden fylld med avvaktande misstänksamhet. För man återigen lukten närmare honom börjar hans läppar att rycka okontrollerat. Ryckande läppar är förstås alltid roligt men ännu roligare när läpparna i fråga är överdimensionerade och väldigt fladdriga. Så när han sitter där och rycker med läpparna flyttar man raskt undan lukten. Det dröjer några sekunder, sedan slappnar han av, andas ut och börjar att vifta på svansen. Men då tar man fram lukten igen och då får man nya reaktioner som är ännu roligare, för nu händer allt på en gång: han vänder bort huvudet, tittar över axeln, rycker i läpparna, slänger sig ner på mage, skäller på lukten, hoppar bort från lukten, skäller lite till, rycker i läpparna, fastnar eventuellt med läppen på tänderna, skäller lite till. Sedan skrattar jag färdigt, lägger undan lukten, klappar Dexter, funderar över om jag precis har gjort något moraliskt tveksamt för att till sist slå bort den tanken och börja fundera över nya lukter att introducera.

Det här är som ni säkert förstår, en mycket roligt hobby. Ännu så länge har jag kunnat fastställa följande lukter som framkallar ovanstående reaktioner:

Snus (General Portion, men jag tror att det går lika med vilket snus som helst)
Whisky (har inte provat med whiskey)
Kaffepulver (Zoegas, men jag tror att det går lika bra med vilken kaffesort som helst)
Stark senap (Slotts, men jag tror att det går lika bra med vilken senapssort som helst)

Inga kommentarer:

Bloggtoppen.se

Portfolio

Portfolio
Några av mina bilder i ordnad form

Bloggintresserade

Bloggarkiv