Välkommen till min värld

03 september, 2009

Är det dit vi har kommit, att belöna brottsliga handlingar?

I vissa delar av Göteborg brinner det bilar, poliser attackeras och brandbilar bombarderas med femkilos stenar. Av det märker jag ingenting, vilket känns konstigt, för det här händer ju faktiskt i den staden jag befinner mig. Men i Högsbohöjd råder lugnet och det är jag glad för. Men jag såg Debatt alldeles nyss och det var lite bisarrt. I studion fanns representanter från polisen, brandkåren, fastighetsbolag, allmänheten och några killar som är mer eller mindre inblandade i attackerna på poliser. Alla hade bra synpunkter och alla uppförde sig bra och höll debatten på en saklig nivå. Men ingen, ingen säger jag, lyssnade på vad den andre hade att säga utan alla var bara intresserade av att framföra sina ståndpunkter. Det är väl visserligen det normala förfarandet i en debatt, men just i detta fall handlar inte debatten om något abstrakt problem utan ett på alla sätt konkret problem som hade kunnat avlösas, om de inblandade parterna hade lyssnat och verkligen försökt förstå den andra parten.

Men det som jag tyckte var bisarrt, eller det är kanske ett dåligt ordval?... hmm... ovanligt, ja, det passar bättre. Det var ovanligt att se hur personer som attackerat poliser sitter med i en debatt med nyss nämna myndighet och dessutom ställer krav. De känner sig trakasserade och finner sig inte i det. Problemet här är att dessa personer har blivit dömda för brott och är inte kända som de snällaste lammen i hagen. Det rättfärdigar dock inga trakasserier men borde kanske ändå resultera i någon sorts förståelse för varför man blir visiterad. Men så är inte fallet och polisen är antagligen inte så trevlig när de bemöter dessa killarna. Jag kan förstå att man blir förbannad om man blir upptryckt mot en vägg och kroppsvisiterad tre gånger i veckan när man bara ska gå ner till affären och köpa lite snask. Men som någon sade i debatten, det berättigar inte att man attackerar poliser och bränner bilar, för vill man protestera får man göra det fredligt.

Men det var faktiskt en sak som var bisarrt, på riktigt, i debatten och det var att fastighetsbolaget Poseidon ska erbjuda dessa killar jobb. Men det är egentligen inte bara bisarrt, det är så urbota idiotiskt att man nästan blir andlös. Men framför allt:
Det är att pissa alla laglydiga personer rakt i munnen.
Det är att pissa alla arbetslösa rakt i munnen.
Det är att pissa alla frusterade personer som ändå sköter sig rakt i munnen.

Har vi helt plötsligt fått ett samhälle där brott lönar sig? Jag är inte på något sätt ett stort fan av samhället. Det är ett system med brister så stora att en revidering och en lansering av Samhälle 2.0 hade varit mer än önskvärd. Men jag är säker på att den rätta vägen till ett bättre samhället inte är att belöna brottsliga handlingar.

Prata med killarna, lyssna på dem, hjälp dem men ge dem för fan inga jobb enbart därför att ni vill att det ska slutas kastas sten på poliser. Skulle detta ske passeras en gräns, vi får ett paradigmskifte och inom kort kanske alla missnöjda personer tar saken i egna händer. Hmm, jag känner att mitt studiebidrag är för litet, känner mig nästan trakasserad av CSN. Kanske ska ta en sväng till deras kontor, ta lite gisslan, kanske skadeskjuta någon och kräva ett högre bidrag, hmmm...

Inga kommentarer:

Bloggtoppen.se

Portfolio

Portfolio
Några av mina bilder i ordnad form

Bloggintresserade

Bloggarkiv